Burgerschap
Pedagogisch huis
Elke school werkt vanuit zijn eigen pedagogisch huis, dat is opgebouwd met de bouwstenen pedagogisch tact, alle kansen vanuit een stevige basis en burgerschap. Met het bouwen van ons pedagogisch huis, creëren we een speelveld, zodat er duidelijkheid is voor elkaar over de tijd, ruimte en criteria om aan onze doelen te werken. Hiermee is de school herkenbaar en voorspelbaar voor iedereen in en buiten de school.
Op de Springschans is Pedagogisch tact onze huisstijl waar alle teamleden in geschoold zijn. Men weet hoe je het kind kan zien, horen en begrijpen. Waardoor ze in elke situatie met leerlingen ontspannen en met vertrouwen om kunnen gaan. In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van het contact centraal. Contact is de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Daarbij gaat het niet alleen om het contact met de leerling, maar ook om het ‘in contact zijn met jezelf’ als voorwaarde om beschikbaar te zijn. Bij goed contact gaat het namelijk niet alleen over de kwaliteit ervan; ook het anticiperen op contact, de benadering, de wijze waarop de leraar aanwezig is, de manier waarop hij interacties aangaat en kinderen uitnodigt, spelen hierbij mee.
Visie burgerschap Stichting Surplus
Elke Surplusschool is een oefenplaats voor actief, democratisch samenleven en om een echte wereldburger te worden. Wij bieden kinderen een optimale leeromgeving waarin zij zich voorbereiden op hun rol in de veranderende samenleving. Voor ons betekent dit naast kennis verwerven dat zij zich ontwikkelen tot sociale en kritische mensen die zelfvertrouwen hebben en zelfredzaam zijn. Kinderen die vanuit een positief mensbeeld verschillen tussen zichzelf en anderen waarderen. We werken vanuit de visie van Pedagogisch Tact.“
Visie op burgerschap op de Springschans
”Op de Springschans werken we thematisch, waarbij de echte wereld het uitgangspunt is. We willen dat kinderen zich verwonderen en ze nieuwsgierig maken naar de wereld. Ze leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken, zodat ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Daar is burgerschap een integraal onderdeel van. Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te komen’. Goed burgerschapsonderwijs gaat dus over kinderen toerusten om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving. Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, dus precies voorschrijven wat in welke situatie wel en niet kan is niet mogelijk en niet wenselijk. Ze krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Dit doen wij aan de hand van methodes (o.a. Kwink), gesprekken, instrumenten en excursies. S
In ons plan "Burgerschap op de Springschans" staat uitgebreid omschreven hoe wij dat doen en aan welke doelen we werken naar aanleiding van de meting burgerschap, ook evalueren we dit elk jaar. Goed burgerschap betekent voor ons dat wij kinderen laten zien, leren en ervaren dat:
- ‘jouw initiatief en dat van een ander is welkom’
- ‘durf te dromen’
- ‘samen kunnen we meer’
- ‘alles is mogelijk, het beste uit jezelf halen’
- ‘je mag laten zien wie je bent’
- ‘elkaar durven laten zien wat er geleerd is’
- ‘voor jezelf, voor anderen en de omgeving zorgen’
- ‘elkaar helpen’‘jouw mening telt’
- ‘je mag zijn wie je bent, de ander mag zijn wie hij/zij is’
Kwink
Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vij bewezen gedragscompetenties
- Biedt iedere les unieke filmpjes
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
- Is leuk!